The end - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Mart Gevel - WaarBenJij.nu The end - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Mart Gevel - WaarBenJij.nu

The end

Door: Mart

Blijf op de hoogte en volg Mart

11 Januari 2014 | Indonesië, Batavia

Na 4 weken stage zit het er op EINDELIJK! In het begin had ik er wel moeite mee, maar de tijd is snel gegaan hier maar het is toch echt leuk geworden. Wat een geweldige ervaring is het geweest hier met prachtige mensen waar we veel mee gelachen hebben. Deze mensen staan heel anders is het leven als ons, ze hebben niks maar zijn overal gelukkig mee met wat ze hebben. Ze staan voor je klaar als je ze nodig hebt en doen nergens moeilijk over. Wat een leuke mensen en ga ze toch wel missen hoor. tijdens het werk begin je steeds meer gesprekken met de keepers te hebben en vertellen ze van alles. Van familie en religie tot aan voetbal. Zoals dat mannen hier vroeg trouwen en kinderen krijgen en de vrouw moet 5 jaar jonger zijn als de man.

Na de kerstdagen die anders dan normaal waren kwam oud en nieuw eraan. Ook dit was raar, normaal ben je gewend om met vrienden opstap te gaan en het nieuwe jaar goed in te luiden. Hier hebben we met zijn alle was spelletjes gedaan zoals pictionary, beerpong en het drankspel kingzen. Toen het eenmaal 00:00 was en 2014 gevierd kon worden hebben we elkaar gelukkig nieuwjaar gewenst. Alleen dit jaar geen vuurwerk te bekennen hier haha. Ach ja is ook een keer niet erg maar het hoort er wel bij. Om 2 uur lagen we in bed want er moest wel gewoon gewerkt worden de volgende dag. Het werken op nieuwjaarsdag ging niet heel erg snel maar dat is niet erg hier, want hier werken de mensen namelijk zelden hard.

Op Donderdag de 2e zijn Daan en ik uitgenodigd om bij Koncleng te gaan eten. We wisten allebei niet wat we konden verwachten maar het leek ons leuk om mee te maken. Om 7 uur hadden we afgesproken dus liepen we erheen. Toen we aankwamen was de vrouw des huizes voor ons aan het koken. Nadat we nog geen 5 minuten binnen waren stond het eten al klaar op de grond voor ons. Hier gebruiken ze geen tafel maar eten lekker op de grond. Als je op de grond eet is het eigelijk de bedoeling dat je in een kleermakers houding gaat zitten, maar Daan en ik als allebei 2 stijve harken kregen het niet voor elkaar. Nadat we eindelijk een houding hadden gevonden konden we het eten opscheppen. Het opscheppen gaat hier wel met een lepel maar het eten met gebeurd gewoon lekker met de hand. Hiermee mag je ook alleen je rechterhand gebruiken want met links gaan de mensen hier naar de wc zeggen ze, dus is dat onbeleefd. De vrouw at niet mee met ons, maar ging in een kamer langs ons zitten met het zoontje van koncleng. De vader van koncleng was ook gekomen en zo werd het dus een mannenavond. Het eten was zo veel en Daan en ik vonden het onbeschoft om iets te laten liggen dus hebben echt alles opgegeten omdat we het niet konden maken. De vrouw zoveel voor ons had gekookt en tijd in de keuken gestaan. Nou ik heb het geweten de dag erna en ging ik weer met mijn rolletje door de jungle.

Afgelopen zondag zijn we met de hele groep naar een grot hier in de buurt geweest. Een van de keepers Usup bracht ons erheen en leidde ons rond in de grot. We zouden eigelijk een tocht van 4 uur maken waarbij we uit zouden komen bij een waterval maar het werd een toch van 1 uur omdat het heel slecht weer was geweest met veel regen. Eenmaal in de grot aangekomen hebben we een kleine route afgelegd niet heel spectaculair maar het was toch leuk om te doen. Omdat ik af en toe nog een klein kind was kwam er natuurlijk een moddergevecht met elkaar. Na een uurtje erin te hebben gezeten zijn we naar de waterval gelopen en hebben we daar met zijn alle nog even heerlijk in het water gezwommen om ons zelf schoon te maken van al de modder in de grot. In de avond waren Daan en ik uitgenodigd door Oni om bij hem te komen eten. Daan en ik zijn alleen uitgenodigd dus zie je maar weer is hoe leuk wij zijn.

De rest van de dagen was het aftellen naar vrijdag zodat de stage voorbij was. De tijd is hier echt snel gegaan maar heb ervan genoten en ga dit ook nooit vergeten. Vanavond gaan we Jakarta nog even in om lekker wat te eten en drinken. Morgen vliegen Daan en ik naar Bali en gaan we daar nog van alles doen. We willen naar de Tanah lot tempel gaan, Ubud, Vulkaan beklimmen, Gili-Eilanden en de grootste surfspot van Bali. Dit hebben we beetje als kleine planning gemaakt maar alles kan nog veranderen. Je zult wel weer van me horen.

Tot het volgende verslag.

• 11 Januari 2014 - 18:44

Margot En Rinke :

Hey schat, geniet nog van je vakantie. Welezen dat je het super hebt. Geniet van de zo'n wij zitten hier in de kou. Xxx

• 11 Januari 2014 - 18:45

Margot:

Sorry voor de schrijffouten!!!!!

• 12 Januari 2014 - 18:02

José:

leuk verslag schat en wat heb je veel geleerd van zo,n stage....en dit had je niet willen missen met al die leuke mensen daar. En nu fijn gaan genieten maar dat gaat zeker lukken .keijk uit naar je volgende verslag .x