George NOT in de jungle - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Mart Gevel - WaarBenJij.nu George NOT in de jungle - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Mart Gevel - WaarBenJij.nu

George NOT in de jungle

Door: Mart

Blijf op de hoogte en volg Mart

25 December 2013 | Indonesië, Batavia

George NOT in de jungle:

Maandag was het dan zover we gaan richting het wildlife center in Cikananga, voor 4 weken stage. we moesten om 12 uur verzamelen bij Jakarta airport en zouden dan ongeveer een rit van 6 uur hebben. De rit was echt niet normaal, de chauffeur vloog van links naar rechts over de baan en heb wel 10 keer een hartverzakking gehad omdat ik dacht dat we werden aangereden. Rond een uur of 6 kwamen we aan in het park en konden gelijk aanschuiven bij het eten. Het eten was natuurlijk rijst met een lekker stukje kip. Na het avondeten kregen we een kleine rondleiding over wat er allemaal te zien was zoals, waar we sliepen, waar de wc en douches waren en waar we konden eten. Ja mensen ik moet douchen met een emmertje koud water, en naar de wc gaan is met een gat en het doorspoelen gaat door middel van een emmertje water erop gooien en dan gaat het weg, dus ideaal voor deze verwende hahaha. Na de rondleiding hebben we nog even gekletst met de rest van onze groep vanuit dezelfde minor en die vertelde dat het niet heel leuk was, dus ik was benieuwd. Voor ons was het die avond vroeg bedtijd want de reis in de auto was redelijk zwaar.

De volgende dag kregen we van Inge een rondleiding door het park. Ik verheugde me redelijk op de rondleiding want het leek me wel leuk om de dieren te zien. We kregen te zien waar alles was en waar alle dieren verbleven, later in de week zou alles meer duidelijke worden als je meeliep met een keeper(dierenverzorger). De rest van de dag konden we lekker niksen en dat hebben we dus ook gedaan.

Bij de 1e werkdag had ik er redelijk zin in. We moesten om 7 uur beginnen dus om 6 uur de wekker. Ik was al om 4 uur een keer wakker geworden want dan begint er in een klein dorpje naast ons waar trouwens alle keepers van het park wonen de bid sessie in de ochtend van de Moslims. ik mocht vandaag met Alan meelopen en ik zou vandaag de beren verzorgen, de luipaarden, otters en nog een lelijk dier dat kasuari's heet. Mijn 1e taak voor die dag was om al het fruit in kleine stukjes te schillen voor de dieren. Het fruit kwam uit Sukabumi en die werd hierheen gebracht voor de dieren omdat ze het daar niet meer konden verkopen dus het fruit zag er niet heel fris meer uit. Het fruit kwam in dozen aan en wij moesten sorteren welke we wel en niet konden gebruiken voor het voedsel van de dieren. Je snapt natuurlijk wel dat ik dit niet met mijn blote handen ga doen, want deze jongen moet zijn schone handjes wel schoon blijven houden he;) Na het fruitschillen was het tijd voor om naar de beren te gaan. Alen liet de beer het andere hok in gaan en je raad het al wat ik mocht gaan doen, juist poep scheppen. Hier had ik me al op verheugd. Toen eenmaal het hok ook nog schoongespoten was en we het voedsel voor de beer erin hadden gelegd was het tijd om de beer er terug in de laten. Dat was wel leuk om te zien, en je ziet de beer van een meter of 2/3 afstand eten. Hierna gingen we door naar de volgende beren. Hier hetzelfde ritueel, ik lekker alles opruimen in het hok dus ook de poep weer en daarna konden de beren gaan eten. Bij de luipaarden werd alleen het hok schoongemaakt maar dat liet ik aan Alen over, die mag ook nog wat doen. De mensen werken hier trouwens lekker op hun gemakje en roken een sigaretje zonder filter bijna de hele dag door. Daarna was het tijd voor de rest maar dat was zo saai. Na de middag was het teamwork dag en was het tijd voor ons om de schildpadden te poetsen, ja ik heb die beesten dus niet aangeraakt dit heb ik aan me voorbij laten gaan. Na nog wat kleine klusjes gedaan te hebben was het tijd om terug te gaan en konden we even rlxen. om 6 uur werd het avond eten gebracht door en vrouw die elke dag 2x voor ons kookt. Het avondeten is voor mij net een tussendoortje dus na het eten gooi ik er nog een bak mie tegenaan. Na het avondeten hebben we nog even lekker met zijn alle gekaart en was het tijd om naar bed te gaan. Ik zal je vertellen, dit worden 4 hele zwaren weken voor mij want met dieren en zolang werken ben ik niet gemaakt. Het zal in de loop van de dagen/weken wel leuker worden alleen met dieren werken vind ik niks. Vind ze veel te eng.

Dag 2 mocht ik met kocleng meelopen. Hij is de verzorger van de apen en hij spreekt redelijk goed engels wat hij pas in 6 maanden heeft geleerd. De andere keepers spreken bijna geen engels dus het is echt met handen voeten af en toe gebaren. Vandaag waren dus de apen aan de beurt. Die rennen en vliegen door de kooi en maken alles vies en schijten alles onder. Ideaal voor mij om het weer lekker op te gaan ruimen. Als ik aan het schoonmaken was bij sommige apen laten ze hun kont naar mij zien, dat is blijkbaar een gebaar van dat ze jou niet echt mogen omdat we nieuw zijn. Ik doe tegen de apen net zo gek terug maar veel helpt het niet. Na alle kleine aapjes gehad te hebben was het tijd voor de 2 orang-oetangs van het park. Een mannetje en een vrouwtje, ze heten dodo en noni. De man is redelijk groot en ziet er niet uit en als je bij de kooi aankomt steekt de vrouwtje haar hand uit en als je te dicht bijkomt pakt ze je vast en laten ze jouw niet meer los. Dus ik blijf mooi elke keer een paar meter uit de buurt van die 2. Ook in hetzelfde blok zitten dus die 3 luipaarden en een zwarte panter. Tering wat een beesten zijn dat zeg, ze zijn heel agressief naar je en ze zitten beschermd in een hok. Als jij je hoofd net een beetje voorbij het doek kijkt hoor je het beest gewoon grommen naar je, en ik kan je vertellen daar schrik je echt van. Op een gegeven moment kwam Alen de keeper eraan van de beesten en die zei van let op, hij klapte 2 keer in zijn handen en de luipaard begon ons aan te vallen. Nou ook al zit ik achter tralies ik scheet toch 7 kleren stront en stond toch binnen een paar seconden 10 meter verder haha. Nadat ik was bijgekomen was het tijd weer om lekker te gaan lunchen. Na de middag heb ik niks uitgevoerd want ik voelde me niet lekker, dus heb lekker rustig aan kunnen doen.

na het avondeten hebben we met een mannetje of 9 gepokerd. Het geld waar we mee speelde was 1.500000 Miljoen Rupiah. Dat geld was om te spelen maar de keepers hier in het park verdienen per maand 1.350000 per maand dat is omgerekend een 90 euro. Dus als je daar over gaat nadenken en je ziet het geld wat hier op tafel ligt dan is het bijna een jaar salaris van hun en dan begin je toch wel even achter je oren te krabben en na te denken. wij verdienen met 1 dag of 2 dagen werken dit bedrag en hun moeten 6 dagen in de week van 7 tot 4 werken voor die 90 euro. Dat is heel raar maar je ziet het trouwens niet aan de keepers dat ze maar zo weinig verdienen want ze lachen de hele dag en maken allerlei grappen, dat is heel leuk om te zien en maakt het werken ook een stuk leuker voor mezelf. Je helpt deze mensen waar het nodig is.

Dag 3 was een echt saaie dag, ik heb bij iemand moeten zitten die geen woord engels spreek en moest van allerlei eten schoonmaken en snijden. Dit heb ik van half 8 tot half 12 gedaan dat was minder leuk maar dit moest ook gebeuren. Ik ben tijdens het werk wel paar keer naar de wc gerend want zoals voorspelt had ik al vrij snel de wc papier onder mijn arm nodig. Ik ben zelfs midden in de jungle hier gaan zitten want ik kon het niet meer ophouden:p haha. Hebben we dat ook weer een keer meegemaakt zullen we maar denken. In de middag heb ik dus de hele dag op bed gelegen en in de avond ook want ik was redelijk ziek.

Dag 4 was voor mij eerst lekker uitslapen. Daar is bij mij helaas niks van gekomen omdat ik al om 6 uur klaarwakker was. Je hoort allereerst de wekker van de andere afgaan en die apen blijven maar gekke geluiden maken, dus van het uitslapen kwam het niet. Ik heb toen maar op mijn ipad een oude wie is de mol serie gekeken want die had ik erop gezet. In de middag was het tijd om de schildpadden en hele kleine aapjes te verzorgen. De kleine aapjes heten de sloloris als ik het goed schrijf, dat zijn de apen die zo heel schattig naar je kunnen kijken met die uitpuilende ogen. Van die kleine aapjes zijn er een stuk of 56 en er waren 40 kleine kooien dus daar had ik een flinke taak aan. bakje met eten eruit halen, schoonmaken, fruit snijden, poep van de grond scheppen en het eten weer terug zetten. Dus we waren pas om 8 uur klaar met werken. eenmaal terug aangekomen nog even wat rijst gegeten voor de verandering en nog wat gekletst met de rest. Morgen heb ik lekker een vrije dag dus ga met Daan wat dingen doen als het niet regent, want hier is het regenseizoen en het regent elke dag minstens 2/3 uur.

Bij onze vrije dag zijn we met een Duitse vrouw meegegaan die Engelse les geeft aan kinderen van 2 dorpen verder weg. Het lopen naar de school was ongeveer 20 minuten maar heel leuk. Je zit ergens in de jungle dus de natuur die je ziet is echt prachtig. Eenmaal aangekomen zaten er 8 meisjes in de klas en moesten natuurlijk kei hard lachen toen wij aankwamen. De les stelde niet heel veel voor maar was toch leuk om mee te maken. Daarna zijn we bij 2 jongens achterop de scooter gegaan en die brachten ons naar een internetcafe. Daar even wat mails en kunnen whatsappen. Na een uurtje te hebben geinternet zijn we teruggegaan en hebben we in de avond nog een muziek quiz gespeeld. Ik was de quizmaster want muziek is niet mijn sterkste kant.
Vandaag is het 1e kerstdag dat is voor iedereen lekker met zijn alle eten maar dit jaar zal het toch een stuk anders zijn als de jaren ervoor want hier vieren ze namelijk geen kerstmis alleen gezellig met zijn wat drinken. De dag erna moet er ook gewoon weer gewerkt worden namelijk net zoals met oud en nieuw. Dus dit jaar kermist vieren met mensen die ik amper ken en moet iedereen thuis missen zoals (schoon)Familie en lola;) Dus in Nederland iedereen fijne kerstdagen geniet ervan daar lekker in de kou, hier is het heerlijk weer.

Nou dit is mijn verslag na ongeveer 1.5 hier te hebben gezeten, als ik weer internet heb zal ik weer en update plaatsen.

  • 26 December 2013 - 14:43

    José:

    wat een ervaring schat hier wordt je sterk van en wij hebben gisteren met Lola en Ron gegeten was erg gezellig . Nu met zijn allen naar leentje het traditionele kerstdiners .maar denk maar over een paar weekjes ga je lekker genieten .daaag

  • 28 December 2013 - 11:22

    Jan Vd Gevel:

    Ha Mart,
    Inderdaad super mooi om dit alles mee te maken,een paar foto's bijvoegen zou leuk zijn.
    De ervaringen die je nu opdoet zullen je leven enorm verrijken dus geniet maar van alles wat je ziet en doet.
    Als ik zo door de lijnen het verhaal lees lijkt het me dat het vertoeven thuis nog niet zo erg is.
    Nog heel veel fun en tot vlg contact.

    Vader Jan

  • 29 December 2013 - 19:44

    Annie:

    Geniet van deze bijzondere toch wel heel aparte werk (vakantie)

  • 31 December 2013 - 15:24

    Peer:

    Mooi verslag Mart, prachtige ervaring. Je bent te benijden. Geniet ervan en behouden thuis komen.

    Peer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mart

Actief sinds 21 Okt. 2013
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 4114

Voorgaande reizen:

13 December 2013 - 31 Januari 2014

Project Indonesië

Landen bezocht: